Els esdeveniments esportius locals: Osona – Docusport

Share this post

Amb aquest article seguim la sèrie sobre les tesis doctorals que l’any passat van rebre l’ajuda econòmica del COPLEFC, destinada a facilitar el compliment de la investigació i l’obtenció del títol de doctorat de les i els investigadors. Podeu consultar l’article anterior en aquest enllaç.

 

Esdeveniments esportius locals, satisfacció dels participants i imatge de la destinació. El cas de la comarca d’Osona. per Isaac Taberner

 

Font: Trail de Bisaura

Al llarg de les últimes dècades, els impactes dels esdeveniments esportius han estat a bastament estudiats. Diversos autors n’han ressaltat, especialment, els beneficis econòmics i turístics que poden suposar per a les destinacions i territoris que els acullen. Dins d’aquest camp, els esdeveniments esportius locals (EEL) han anat guanyant importància i interès. Així, al dia d’avui s’han convertit en eines de promoció turística i de dinamització econòmica dels territoris que els acullen. Conèixer amb exactitud el perfil dels esportistes que hi participen, entendre’n les expectatives i proposar-los experiències satisfactòries és essencial per aprofitar tots els beneficis que aquests esdeveniments poden aportar als territoris.

La penetració i popularitat de xarxes socials com Instagram ha obert noves vies per a la promoció de territoris i ha convertit els usuaris d’aquestes plataformes en agents actius en la projecció d’imatge de la destinació (ID). Un dels territoris de Catalunya amb més activitat en aquest camp és la comarca d’Osona. Situada al cor del país, acull cada any 95 esdeveniments esportius de caràcter local a l’aire lliure que congreguen més de 23.800 participants. En aquest context, aquesta investigació es va dividir en tres estudis que perseguien diversos objectius que relacionen els EEL amb el territori que els acull. L’objectiu del primer estudi va consistir a identificar els elements de la destinació i de l’esdeveniment que més influeixen en la satisfacció dels participants d’esdeveniments esportius locals a la comarca d’Osona, i a investigar com influeixen en la satisfacció el tipus d’acompanyants i el nombre d’edicions en què els esportistes han participat.

Osona acull cada any 95 esdeveniments esportius de caràcter local a l’aire lliure que congreguen més de 23.800 participants.

Al segon, es va explorar la capacitat de creació d’ID dels participants i organitzadors d’aquest tipus d’esdeveniments a través de les fotografies que comparteixen a Instagram. Aprofundint en aquesta línia, al tercer i últim es van examinar les similituds i diferències de la ID d’Osona projectada a Instagram per organitzadors i participants d’EEL. A nivell metodològic, al primer estudi la mostra va estar composta per 476 esportistes que durant el 2019 van participar en esdeveniments esportius a l’aire lliure a la comarca d’Osona. Mitjançant qüestionaris es van avaluar 13 elements referents a l’esdeveniment i 24 sobre la destinació.

Per al segon es va recórrer a l’anàlisi del contingut de 1.315 fotografies penjades per participants i organitzadors d’EEL a Instagram. En el cas del tercer estudi es va emprar la mateixa metodologia d’anàlisi de contingut que a la fase anterior, per bé que posant el focus en les diferències entre esdeveniments i organitzadors i participants.

Els resultats del primer estudi van revelar que la qualitat del recorregut, la professionalitat de l’organització i els voluntaris, així com l’aplicació de mesures de protecció del medi ambient i la qualitat dels avituallaments són els elements relacionats amb l’esdeveniment que més influeixen en la satisfacció del participants. Pel que fa a la destinació, els atractius naturals, l’entorn i l’ambient es mostraren com els elements més influents. I ressaltaren, també, el paper rellevant de la presència o no d’acompanyants de l’esportista en els atributs de destinació que afecten la satisfacció de l’esportista.

El segon estudi va explicitar que les fotografies relacionades amb els EEL reprodueixen diversos atributs de la destinació i, conseqüentment, són font de creació d’ID. Una altra troballa destacable va ser la importància que té el moment de l’esdeveniment, tant en la projecció d’ID com en la interacció amb les publicacions.

Al darrer estudi els resultats van posar de manifest diferències importants entre els diversos esdeveniments i els organitzadors i els participants, especialment pel que fa a la reproducció dels atributs de la destinació, englobats dins la dimensió cognitiva de la ID.

Una altra troballa destacable va ser la importància que té el moment de l’esdeveniment, tant en la projecció d’ID com en la interacció amb les publicacions

Per tot això exposat, aquesta investigació aporta informació rellevant, tant per als organitzadors d’EEL com per als gestors de les destinacions. I ho fa en dos grans àmbits: en la satisfacció dels participants i en la projecció d’ID. Pel que fa a la satisfacció, aquests acompanyants o stakeholders haurien de tenir en compte que els esportistes que viatgen amb parella manifesten una major influència respecte d’aquells que viatgen sols quant als serveis que ofereix la destinació i l’entreteniment per a la seva satisfacció.

Quant a la ID, cal prendre consciència que els participants són subjectes actius en la projecció d’imatge de la destinació. En aquest cas, pren importància identificar els atributs de la destinació que es volen promocionar i idear accions que encoratgin els participants a compartir-los a través dels seus perfils.

En resum, tant per proporcionar una experiència satisfactòria com per projectar una ID única i coherent, la coordinació entre organitzadors i els gestors de la destinació s’entreveu com un element clau.

Aquí podeu veure un breu resum en vídeo sobre la tesis per part de l’autor:

 

Podeu consultar la tesi sencera en el següent enllaç.

 

Isaac Taberner Canadell (col. 57522) és director del Màster en Sport Management & Marketing i professor de Gestió i Màrqueting Esportiu a la UVic-UCC. CMO a Osoning. Es va  graduar en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport,  i on va cursar el Màster en Sport Management per la UVic. També és Màster en Direcció i Organització de Turisme d’Esdeveniments per la UAB i doctor en Ciències de l’Esport per la UVic-UCC.

 

Comparteix:

Related Post

NOVEMBRE 21, 2023

“No hi ha esport sense...

En aquest article, el filòleg i responsable dels àmbits d’esport i mobilitat del...

NOVEMBRE 2, 2023

La monitorització esportiva

Amb aquest article, finalitzem la sèrie sobre les tesis doctorals que l’any passat van...

OCTUBRE 19, 2023

El rendiment en natació en...

Amb aquest article, seguim la sèrie sobre les tesis doctorals que l’any passat van...

SETEMBRE 29, 2023

El benestar emocional a...

Amb aquest article, seguim la sèrie sobre les tesis doctorals que l’any passat van...

SETEMBRE 14, 2023

El rendiment dels esquiadors...

Amb aquest article, seguim la sèrie sobre les tesis doctorals que l’any passat van...

JULIOL 27, 2023

Els projectes...

En aquest article, el Dr. Eric Roig Hierro (associat 042272) i el Dr. Albert Batalla...