Sara Carmona, ‘influencer’ amb coneixement científic – Docusport

Share this post

Sara Carmona Hernando (col. 13955), ambaixadora de marques com Nike, Trek, Polar, Finisher i Uniqlo,  lamenta que el coneixement dels algoritmes prevalgui a les xarxes més que el coneixement científic. En aquesta entrevista signada per Lorena Martín Portela, de CMD Sport, mitjà col·laborador del COPLEFC, comparteix els criteris del Col·legi sobre intrusisme a les xarxes.

Sara Carmona, influenciadora o influencer esportiva i entrenadora, emfatitza com fer esport ha superat la moda, en audiència, a les xarxes socials. Crítica l’auge de prescriptors de l’esport sense formació adequada i lamenta que el coneixement dels algoritmes i la popularitat prevalguin més que el coneixement científic sobre la pràctica esportiva.

La triatleta, entrenadora, docent i influenciadora Sara Carmona destaca que “fer esport ja mou més audiència a les xarxes socials que la moda i el maquillatge”, la qual cosa porta cada vegada més joves i persones alienes al sector a publicar contingut relacionat amb l’esport a les xarxes socials per arribar a més públic.

Carmona afirma que “triomfa aquell que coneix els algoritmes i no qui coneix el món de l’esport i la nutrició”. Reconeix que “és frustrant que hi hagi tants referents que no estiguin a l’altura de l’evidència científica ni del coneixement real de la pràctica esportiva. Ara sembla que tothom pot ser prescriptor d’activitat física, i això resta valor als entrenadors que estem realment formats”.

Com va començar la seva activitat com a influencer de fitnes?

Fa deu anys vaig començar a crear contingut, motivada pels meus alumnes, que em van animar a fer el pas, ja que llavors ni tan sols tenia presència a les xarxes socials. Em van insistir que seria útil per a moltes persones que compartís tota la informació que havia acumulat en la meva formació en esport i nutrició, així com també la meva experiència com a entrenadora personal i coach esportiva.

Vaig començar a compartir informació d’entrenaments, alimentació, esdeveniments als quals anava i reptes esportius, entre altres temes. A hores d’ara encara em costa veure’m reflectida en el terme influencer.

Quin aspecte del terme influencer no la identifica?

No m’identifico amb aquelles persones que no ho veuen com un treball compromès amb el bé dels altres, sinó que ho fan per a lucrar-se. Des que vaig començar el 2014, el món de les xarxes socials ha canviat molt i és molt complicat mantenir-s’hi. Hi triomfa qui coneix els algoritmes o és popular i no qui coneix el món de l’esport i la nutrició.

Això és perillós per als receptors d’aquesta informació, tant pel que fa a salut física com mental. És frustrant que hi hagi tants referents que no estan a l’altura de l’evidència científica ni del coneixement real de la pràctica esportiva. Ara sembla que tothom pot ser prescriptor d’activitat física, i això treu valor als entrenadors que realment estem formats.

Hi ha una gran quantitat de comptes que l’única cosa que ensenyen és el seu cos i que venen la idea d’entrenar per tenir un cos esvelt, però aquest no ha de ser l’objectiu de fer esport. És una cosa que tenim molt inculcat els que hem estudiat, mentre que la resta viuen obsessionats amb la imatge, i això genera persones tristes que veuen el món distorsionat.

“Fer esport ja mou més audiència a les xarxes socials que la moda i el maquillatge”

Quin perfil tenen els influencers que no disposen del coneixement esportiu necessari?

Ara hi ha molts joves amb carreres en altres àmbits, com la interpretació o l’entreteniment, que tenen una gran audiència i que veuen que en l’esport hi ha negoci, i per tant comencen a crear contingut que hi està relacionat. També hi ha persones que s’hi afegeixen perquè tenen un títol de ioga de 20 hores, o de 50 hores d’entrenador personal o un retir de meditació. En tenen prou amb qualsevol vinculació amb l’esport.

El contingut esportiu, sobretot relacionat amb la pràctica esportiva, s’està posant, pel que fa a audiència, per davant del contingut sobre moda o sobre maquillatge. El més viral és preparar-se per a una marató i moltes noies que abans es dedicaven a la moda, ara es passen a això perquè és el que genera més visualitzacions. Precisament això provoca que, mentre que abans eren només els esportistes formats els que donaven informació a través de xarxes, ara ho faci qualsevol.

La intel·ligència artificial també està creant contingut…

Sí, actualment la intel·ligència artificial és capaç de generar rutines d’exercicis a partir d’imatges en moviment. Això ha sorgit des de la pandèmia i el més preocupant és que no prové del coneixement d’entrenadors formats, sinó del treball de persones especialitzades en màrqueting i digitalització que han desenvolupat aplicacions amb finalitats comercials. Darrere d’això hi ha marques molt poderoses.

“La intel·ligència artificial és capaç de generar rutines d’exercicis (…) que no provenen del coneixement d’entrenadors formats”

Quin és el contingut que rep més atenció al seu compte?

Els entrenaments i, en el meu cas, també el factor salut, perquè he creat una comunitat que té aquest enfocament com a motivació principal, encara que en altres comptes la motivació és diferent. En molts d’altres, el que triomfa és com perdre greix a zones específiques o com baixar 10 quilos en dues setmanes, i això és enganyar.

Com és la seva relació amb les marques amb què treballa?

La veritat és que és molt bona, sempre han confiat en mi. En totes m’han contractat com a professional de l’esport per a fer activitats de fitnes, i també per compartir contingut a les xarxes socials, però principalment com a prescriptora de l’esport.

Vaig començar fent col·laboracions en què rebia productes a canvi d’accions, però actualment totes les meves col·laboracions són monetitzades.

Li demanen que assoleixi un cert abast?

Només si es tracta d’accions puntuals, però no quan es tracta de contractes anuals. Però els seguidors sovint perden interès quan veuen que estàs promocionant alguna cosa, i acaba reduint l’impacte. Quan les persones perceben que una publicació té darrere una marca, la receptivitat baixa. En el meu cas, prefereixo treballar amb poques marques.

Podria viure únicament de la seva activitat a les xarxes socials?

Podria fer-ho si hi dediqués el 100% del meu temps, però actualment em dedico en gran part a exercir com a directora i professora de cicles formatius d’esports a l’Escola Vitae, a més d’entrenadora personal i coach esportiva. Soc conscient que si em dediqués únicament a ser influencer podria viure molt millor que sent professora, però és una carrera molt inestable. Un any pots cobrar molts diners i el següent no guanyar absolutament res.

“Ara sembla que tothom pot ser prescriptor d’activitat física, i això resta valor als entrenadors que estem realment formats”

Ha pensat a col·laborar amb altres gimnasos o fins i tot crear el seu propi centre?

Col·laboro amb el gimnàs Bonasport fent publicacions a les meves xarxes. A part d’això, no forma part dels meus plans col·laborar amb altres gimnasos o crear el meu propi centre esportiu, perquè estic centrada en altres aspectes, com et comentava. A més, altres cadenes que m’han ofert col·laboracions m’han demanat impartir un gran nombre de classes, cosa que no puc abordar en aquest moment.

 

Pots llegir l’entrevista original a CMD Sport: enllaç.

 

Sara Carmona Hernando (col. 13955) és llicenciada en Ciències de l’Activitat Física, directora i professora de cicles formatius d’esports a l’Escola Vitae i ambaixadora de marques com Nike, Trek, Polar, Finisher i Uniqlo. També exerceix com a entrenadora personal i va ser seleccionada com una de les reines del fitnes en línia el 2020, amb més de 100.000 seguidors a les xarxes.

Comparteix:

Related Post

JUNY 6, 2024

Activitat física i millora...

Marina Patricia De Luca (col. 52693), doctora en Tecnologia Educativa per la Universitat...

FEBRER 15, 2024

“Un jugador enfadat o...

Irene Pellicer Royo (col. 10073) va entrar en contacte amb l’esport a través de la...

MAIG 15, 2023

Les lesions en noies joves...

Un 41% de les noies catalanes que practiquen esports d’equip pateix alguna lesió que...

FEBRER 21, 2023

“L’esport fomenta factors...

L’activitat física com a forma d’inclusió de persones en situació...

GENER 26, 2023

“Qualsevol activitat...

Entrevista a la Dra. Anna Puig Ribera, col·legiada 8989. La Dra. Anna Puig Ribera té a...

GENER 16, 2023

Activitat física i trastorns...

L’activitat física com a eina per a la millora del benestar de les persones que es...