L’EUSES és un centre encara jove, però tot i això la recerca també hi té el seu espai. I l’ocupa el grup PHAS-Research.
El Physical Activity and Sport Research (PHAS) és un grup de recerca reconegut per la Universitat de Girona, fundat fa cinc anys per la Dra. Raquel Font Lladó durant els primers anys d’implantació del Grau en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport de l’Escola Universitària de la Salut i l’Esport (EUSES). Avui dia el grup és liderat pel Dr. Alexander T. Latinjak i la Dra. Azahara Fort Vanmeerhaeghe, i està compost per professors de CAFiE i Fisioteràpia de l’EUSES, doctorands, estudiants de màster, exalumnes de l’EUSES i alumnes. Una de les característiques del PHAS-Research és la seva interdisciplinarietat, ja que els seus integrants són llicenciats i graduats en CAFiE, fisioterapeutes, metges, biòlegs, educadors i psicòlegs.
Línies d’investigació
Actualment el grup es defineix en tres línies d’investigació. En primer lloc, la Dra. Azahara Fort Vanmeerhaeghe lidera, amb la col·laboració de reconeguts professionals, com el Dr. Daniel Romero, una línia d’investigació sobre entrenament i valoració del control neuromuscular per a la millora del rendiment esportiu i la prevenció i la readaptació de lesions esportives. Aquesta línia d’investigació es concreta en quatre projectes principals: (1) La prevenció de la lesió del lligament creuat anterior en joves esportistes, liderat per la Dra. Azahara Fort Vanmeerhaeghe; (2) La valoració i entrenament de les asimetries neuromusculars en joves, liderat per l’exalumne de l’EUSES i professor de l’EUSES-Terres de l’Ebre, Marc Madruga; (3) L’entrenament mitjançant sobrecàrregues excèntriques per a la millora del sistema neuromuscular en l’esport, liderat per Jordi Vicens; i (4) Prevenció de lesions inguinals en l’esport, liderat per Ernest Esteve.
En segon lloc, la Dra. Anna Prats lidera, juntament amb la Dra. Blanca Roman, una línia d’investigació sobre competència motriu i obesitat. Aquesta línia es concreta en dos projectes principals: (1) La valoració d’habilitats motrius per a la salut en nens, liderat a parts iguals per la Dra. Blanca Roman, la Dra. Azahara Fort Vanmeerhaeghe i la Dra. Raquel Font Lladó; i (2) L’epigenètica i obesitat, liderat per la Dra. Anna Prats.
A més, la Dra. Blanca Roman està participant de forma activa en el projecte Credits4Health, finançat per la Unió Europea com a part del VII Programa Marc (7PM) per a accions d’investigació, desenvolupament tecnològic i demostració, desenvolupat en part a la província de Girona.
En tercer lloc, el Dr. Alexander T. Latinjak lidera, juntament amb la Dra. Raquel Font Lladó, la Dra. Glòria Rovira i el Dr. Ricard Pradas, una línia d’investigació sobre el paper de processos afectivocognitius i de les característiques de les tasques per a l’aprenentatge en el desenvolupament motor. Aquesta línia es concreta en tres projectes principals: (1) Les autoinstruccions com a mediadors entre la tasca i l’aprenentatge, liderat pel Dr. Alexander T. Latinjak (2) L’auto-feedback en l’adquisició d’habilitats motrius, liderat pel Dr Alexander T. Latinjak, i (3) El pensament del professorat, liderat pels Drs. Ricard Pradas, Raquel Font Lladó i Alexander T. Latinjak.
A més, la Dra. Glòria Rovira està participant activament en un projecte d’R+D+I titulat La perspectiva de género en las emociones suscitadas en los juegos deportivos psicomotores y de cooperación.
Projectes de formació d’estudiants
Una de les activitats de més impacte del PHAS-Research dins l’EUSES ha estat el treball amb grups d’estudiants de grau. L’objectiu d’aquests grups és l’aprenentatge de l’estudiant, per sobre de les publicacions. Hi ha grups de discussió, recollida de dades i redacció de pòsters científics en els quals els estudiants motivats per la recerca troben un context de creixement. Tot i que les publicacions no són l’objectiu fonamental, s’ha aconseguit un notable llistat de referències, que inclouen presentacions orals i de pòster en congressos i publicacions d’articles en revistes amb revisió per avaluació d’experts (peer review). Actualment n’hi ha actius tres grups diferents.
Esdeveniments organitzats o en col·laboració
A l’EUSES, des del PHAS-Research s’han organitzat una sèrie de jornades que serveixen per apropar la recerca a la pràctica aplicada. En aquesta línia, el Dr. Daniel Romero i la Dra. Azahara Fort Vanmeerhaeghe han organitzat, sota el paraigua del Màster en Readaptació a l’Activitat Física i la Competició Esportiva que dirigeix el mateix Dr. Romero, dues jornades sobre readaptació a l’esport els anys 2012 i 2013.
A més, els Drs. Alexander T. Latinjak i Ricard Pradas han estat involucrats en la Càtedra d’Esport i Educació Física de la Universitat de Girona i la ciutat de Banyoles que organitza cada dos anys unes Jornades sobre Tècnica i Tàctica en l’Esport, i que avui dia és Centre d’Estudis Olímpics.
Finalment, l’any 2015 des del PHAS-Research, el Dr. Alexander T. Latinjak va organitzar a l’EUSES l’XI ENYSSP Workshop; aquest ha estat el primer congrés internacional que acull l’EUSES. Un altre aspecte destacat d’aquest XI ENYSSP Workshop és que va ser el primer congrés sobre psicologia de l’esport organitzat per una associació internacional en territori estatal des de l’any 2007.
Més en la línia de la divulgació, la Dra. Raquel Font Lladó ha participat com a ponent en la jornades Posa’t al Dia, dirigides a professors i mestres d’Educació Física de la província de Girona, en el Grup de Treball de la Generalitat de Catalunya Orientació en la Classe d’Educació Física, i en el Seminari d’Educació Física per a Professors i Mestres organitzat per la Càtedra d’Esport i Educació Física de la Universitat de Girona.
Publicacions destacades
Fort-Vanmeerhaeghe, A. et al. (2015). “Neuromuscular asymmetries in the lower limbs of elite female youth basketball players and the application of the skillful limb model of comparison”. Physical Therapy in Sport, 16(4), 317-323.
Fort-Vanmeerhaeghe, A., Romero-Rodríguez, D. et al. (2016). “Integrative neuromuscular training and injury prevention in youth athletes. Part I: identifying risk factors”. National Strength and Conditioning Association, 38(3).
Latinjak, A. T., López-Ros, V., & Font-Lladó, R. (2015). “A descriptive study of emotion concepts using dimensional models of core affect/Un estudio descriptivo de los conceptos emocionales desde los modelos dimensionales de los estados afectivos”. Estudios de Psicología, 36(2), 1-18.
Latinjak, A. T. et al. (2014). “The structure and content of undirected and goal-directed thoughts in sport” Psychology of Sport and Exercise, 15, 548-558. doi:10.1016/j.psychsport.2014.05.007
Prats-Puig, A. et al. (2016) α-Defensins and bacterial/permeability-increasing protein as new markers of childhood obesity. Pediatric Obesity. doi: 10.1111/ijpo.12118.
Prats-Puig, A. et al. (2015). “Neutrophil-to-lymphocyte ratio: an inflammation marker related to cardiovascular risk in children”. Thrombosis and Haemostasis, 114(4), 727-734.
Rovira, G. et al. (2014). “Las emociones en las prácticas motrices de atención plena”. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25, 111-126.