L’entrada dels centres de baix cost va canviar la forma d’entendre el fitnes. Ara es comença a parlar d’un nou fenomen, el model boutique.
Fa uns anys va irrompre amb força a Espanya el model de centres de baix cost. Avui és un model afermat, continua creixent i tot indica que encara té un ampli marge de creixement, atenent a la penetració en comparació amb països on aquest model porta més temps.
L’aparició dels centres de baix cost va canviar la manera d’entendre el fitnes, en canviar la referència que el client tenia sobre el cost de l’abonament a un club, i va atreure-hi nous consumidors. Ara es comença a parlar d’un nou fenomen que ja porta uns anys amb molt d’èxit als Estats Units i al Regne Unit, principalment. Ens referim al model que s’ha denominat “boutique”, ja que es tracta de centres petits, normalment menys de 500 metres quadrats, especialitzats en una activitat o en un mètode d’entrenament, molts cops creat per ells i en un ambient molta acurat i de qualitat.
En l’informe IHRSA 2015, Forcasting the industry (Previsions de la indústria), sobre el futur del sector, ja s’anunciava que aquest tipus de centres creixerien amb força els propers anys, per sobre de qualsevol altre model de club, tant als Estats Units com arreu d’Europa. Aquest nou model de centres serà positiva per al sector, ja que compensarà l’estratègia de baix preu. Els centres boutique solen ser cars en comparació amb la mitjana del sector i, a més, basen la proposta de valor en l’“experiència del client”.
L’experiència del client
L’experiència del client és un dels conceptes que més sentirem al nostre sector els anys vinents, i des del meu punt de vista això és molt positiu. Aquests centres arriben per demostrar que no sols importa el preu, i que si l’experiència que s’ofereix al client és bona, aquest està disposat a pagar.
Quan parlem d’experiència del client ens referim a tot el que passa des que el client contacta amb el club (a través del web, correu electrònic, telèfon o bé in situ) fins que se’n va a casa després d’entrenar. Els centres boutique cuiden i controlen totes les fases d’aquesta experiència per assegurar-se que el client l’està vivint tal com ells l’han definida. Deixar de posar tot el focus en el preu i tornar a posar-lo en l’experiència, en el que oferim i com ho oferim és molt positiu per al sector i ajudarà a fer aparèixer noves propostes de valor que ajudin a impulsar la imatge dels clubs de fitnes i que atreguin més persones als clubs.
I el soci?
Un altre aspecte diferenciador d’aquest model de centres boutique és que no solen treballar amb el concepte de socis, sinó que treballen amb un model que s’anomena pay per use o pay as you go, és a dir que el client només paga quan va a una sessió. Té l’opció de comprar sessions soltes o bons amb un període limitat de caducitat, però no de fer-se soci amb una quota mensual fixa. Aquesta nova manera de consumir fitnes va molt en la línia del nou consumidor, que no es vol comprometre a llarg termini i que a més vol tenir la flexibilitat de triar lliurement entre les diverses opcions que li ofereix el mercat. Aquesta forma de consum ofereix la màxima llibertat al client, ja que li permet elegir entre diferents centres, diferents activitats i diferents instructors segons el que li vingui de gust un determinat dia.
Quan parlem amb consumidors que ja són clients d’aquests models de negoci en altres països, aquests donen molta importància a aquesta llibertat d’elecció, ja que tenen sensació que controlen el seu temps i el seu consum, a més de poder anar sempre a centres especialitzats en una única activitat. El que comenten és que poden anar al millor centre de ioga un dia, un altre dia anar al millor de ciclisme i un altre al millor de fit boxing, en funció del que els demani el cos cada dia.
Els clubs de fitnes tradicionals basen la major part de la seva facturació en quotes mensuals, la qual cosa els permet tenir certa estabilitat en els ingressos. Aquest model és molt positiu per a aquests clubs, perquè els seus costos fixos són molt alts, i per tant, en tenir part dels ingressos també fixos, es redueix el risc del model de negoci.
El pagament per ús
Amb tot, aquests clubs haurien de buscar formes d’oferir al nou perfil de clients un format de consum més flexible, però sense renunciar al model actual. A mesura que els centres boutique vagin creixent, s’anirà fent més comú un model de consum de pagament per ús, i els clubs actuals de fitnes no haurien de deixar passar aquest tren.
De fet, si analitzem algunes de les plataformes que actualment gestionen la venda d’abonaments o entrades a clubs de fitnes, veurem que totes estan apostant fort per aquest tipus de consum flexible. Tant Gym Advisor, com So Much More o Travel & Fit estan posant el focus en pagaments per ús, intentant arribar així a un client més dinàmic, que no està disposat a comprometre’s amb cap club en exclusiva però que no renuncia a cuidar-se i a fer esport.
Dues opcions
Els clubs de fitnes actuals tenen dues opcions davant d’aquesta nova manera de consum. Poden veure’l com una amenaça i aferrar-se al seu model actual com a única alternativa, la qual cosa farà que deixin de ser una opció atractiva per a molts consumidors en el futur. I una altra opció és veure’l com una oportunitat d’arribar a clients a qui ara no estan arribant i que no estan disposats a acceptar la rigidesa d’una quota mensual fixa. Són clients que volen que les empreses s’adaptin a la seva vida i a les seves necessitats en cada moment, i no pas al revés. Són persones que busquen la “compra intel·ligent” i que no estan disposats a pagar per serveis que no utilitzen. En definitiva, són els clients del futur.
Una pregunta clau és: ¿es pot fer conviure en un mateix club el model de quotes fixes amb el de pagament per ús? Hi ha alguns models en què es combinen els dos sistemes i en principi conviuen bé, perquè cadascun va a un perfil diferent de consumidor. No sabem si a llarg termini s’acabarà imposant un dels dos models o si seguiran convivint durant gaire temps, però el que està clar és que el nou consumidor està generant noves exigències a les empreses.
Tot està canviant i per adaptar-nos a tots aquests canvis, hem d’obrir la ment i acceptar que perdrem part del poder i que aquest passarà a les mans del consumidor, que, en un mercat amb excés d’oferta, podrà triar on i amb qui farà esport cada dia.
Pablo López de Viñaspre, gerent de WSC Consulting, director de la Fitness Management School (FMS) i col·legiat 5783
+info: http://www.wscconsulting.net/empresa.php
contacte: info@wscconsulting.net T. 93 456 09 45