Anàlisi de les titulacions tècniques esportives – Docusport

Share this post

Aquest article és una nova entrega de la sèrie sobre les tesis doctorals que l’any 2023 van rebre l’ajuda econòmica del COPLEFC, destinada a facilitar el compliment de la investigació i l’obtenció del títol de doctorat de les i els investigadors col·legiats del COPLEFC. En aquest enllaç, podeu consultar l’entrada anterior de la sèrie.

 

Joana Sans Osanz, col. 62951. Els ensenyaments conduents a les titulacions tècniques dels esports d’hivern, muntanya i escalada a Espanya. Una aproximació crítica des de la perspectiva dels agents implicats. INEFC (UB).

 

La tesi doctoral es focalitza en els ensenyaments que condueixen a les titulacions de tècnic/a esportiu i tècnic/a esportiu superior de les especialitats dels esports d’hivern, muntanya i escalada a Espanya. Fonamentats sobre el discurs pedagògic de Bernstein, el model descriptiu del currículum, el model d’increment de l’efectivitat del personal tècnic, els tipus de plans d’avaluació en funció d’unitats d’anàlisi i la teoria dels stakeholders, els objectius d’aquesta recerca pretenen explorar les qüestions següents:

  1. ¿Existeix homogeneïtat en les normatives que estableixen els ensenyaments conduents a les titulacions objecte d’estudi en les diferents CA?
  2. Quines són les principals línies de millora d’aquests ensenyaments?
  3. Com els diferents agents implicats perceben els ensenyaments objecte d’estudi?
  4. Els ensenyaments objecte d’estudi reuneixen els coneixements requerits per les i els tècnics esportius en l’exercici de la seva activitat professional?
  5. Quina és la lògica i la consciència subjacents en la construcció del currículum d’aquests ensenyaments?

S’ha establert un disseny de mètodes múltiples. Els dos primers estudis adopten un enfocament qualitatiu basat en una anàlisi de contingut exploratòria. El tercer estudi adopta un enfocament quantitatiu de tipus no experimental i transversal. El quart estudi, de tall qualitatiu i seguint un paradigma social constructivista, utilitza entrevistes semiestructurades i grups de discussió.

Les persones participants van ser molt crítiques amb els ensenyaments objecte d’estudi. Van concretar línies clares de millora en l’adequació del currículum amb vista al posterior exercici de l’activitat professional, en àmbits com els agents implicats en l’actualització i el desenvolupament curricular, l’estructura general de les titulacions i el perfil professional, les proves d’accés, l’avaluació, el bloc de formació pràctica, les titulacions requerides al professorat, entre d’altres, i també van destacar algunes mancances formatives que cal resoldre, a causa de l’atomització dels ensenyaments. El desenvolupament i l’actualització del currículum segueix actualment una demanda política que obliga els centres educatius a complir el currículum, però sense consultar-los ni implicar-los en el procés. Els participants perceben que s’haurien d’implicar altres parts interessades, en particular professorat, coordinacions acadèmiques i els propis guies, instructors/es i tècnics/es.

 

 

De les dades i els resultats, en deriven propostes i recomanacions, les quals poden ser d’utilitat en futurs desenvolupaments curriculars i actualitzacions dels ensenyaments objecte d’estudi. L’aplicació, desenvolupament i millora d’aquests ensenyaments dependrà, en primera instància, de les institucions públiques estatals i autonòmiques competents en la matèria, així com també d’entitats privades d’utilitat pública (com les federacions esportives), les direccions, coordinacions acadèmiques i professorat de les escoles de formació, i d’associacions professionals, entre altres agents implicats. Les aportacions d’aquesta tesi doctoral tenen un vessant d’intervenció pràctica i un vessant acadèmic, en forma de contribucions teòriques i metodològiques.

S’ofereix una anàlisi crítica i profunda que proposa línies a seguir per a la millora dels ensenyaments conduents a les titulacions de tècnic/a esportiu i tècnic/a esportiu superior dels esports d’hivern, muntanya i escalada a Espanya.

 

 

Podeu consultar la tesi completa aquí

 

Joana Sans Osanz (col. 62951), doctora per la Universitat de Barcelona amb menció internacional i cum laude, és graduada en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport per l’INEFC de Barcelona (2016), premi extraordinari de Grau per la Universitat de Barcelona (2017) i Màster Oficial en Rendiment Esportiu, Tecnificació i Alt Nivell (2017). També té les titulacions de Direcció de Lleure, Tècnic Esportiu en Muntanya Mitjana, Tècnic Esportiu en Senderisme i Tècnic Esportiu en Basquetbol.

Actualment és professora a l’INEFC de Barcelona en l’àmbit de les activitats al medi natural. Forma part del Grup d’Investigació Social i Educativa en Activitat Física i Esport (GISEAFE) interessada en la recerca sobre activitats esportives al medi natural, les titulacions tècniques esportives, el turisme actiu, el gènere i el col·lectiu LGBTIQA+. Ha publicat comunicacions en congressos estatals i internacionals centrades en les activitats al medi natural i l’àmbit educatiu.

Colidera la Comissió d’Igualtat de l’INEFC de Barcelona. Participà al projecte INEFC Innova i al de Nuevas estrategias docentes en el ámbito de la titulación de las Ciencias del Deporte en tiempos del COVID-19 de la Conferencia Española de Centros Universitarios de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte.

Comparteix:

Related Post

GENER 16, 2025

La creativitat en el futbol

Aquest article és una nova entrega de la sèrie sobre les tesis doctorals que l’any...

NOVEMBRE 20, 2024

La salut en nens, nenes i...

Aquest article és una nova entrega de la sèrie sobre les tesis doctorals que l’any...

NOVEMBRE 19, 2024

L’entrenament en joves...

Aquest article és una nova entrega de la sèrie sobre les tesis doctorals que l’any...

NOVEMBRE 6, 2024

Els millors TFGs en CAFiE del...

El COPLEFC promou i premia la recerca. En aquest segon article de la sèrie presentem els...

NOVEMBRE 4, 2024

La governança de les...

Aquest article és una nova entrega de la sèrie sobre les tesis doctorals que l’any...

OCTUBRE 20, 2024

El bullying a l’esport i a...

Aquest article és una nova entrega de la sèrie sobre les tesis doctorals que l’any...