La legislació de TE i TES a l’Estat, comparada – Docusport

Share this post

Anàlisi comparativa de la legislació en matèria de les titulacions de tècnic esportiu (TE) i tècnic esportiu superior (TES) en l’especialitat d’esports d’hivern a Espanya

Els últims anys s’han començat a desenvolupar estudis sobre la sinistralitat en esports de muntanya, tant a diverses regions del territori espanyol(1), com en altres països(2), i tots evidencien el gran creixement de sinistres produïts durant la pràctica d’activitats esportives al medi natural (AEMN).

I és que, vint anys enrere, ja es descrivia “l’auge que han adquirit les AEMN”(3), la qual cosa “ha conduït a la necessitat de formar personal qualificat per satisfer les diferents demandes” i a la definició d’“àrees d’especialització concretes”(4).


– S’ha reportat un gran creixement de sinistres durant la pràctica d’activitats esportives al medi natural els últims anys
– Vuit comunitats autònomes han desenvolupat normativa específica referent a les titulacions de TE en l’especialitat d’esports d’hivern. I set ho han fet per la titulació de TES en l’especialitat d’esports d’hivern
– Heterogeneïtat és la norma en la regulació entre comunitats
– Hi ha una necessitat d’homogeneïtzació en aspectes determinats de la regulació entre comunitats autònomes en les titulacions de TE i TES en esports d’hivern

El sistema educatiu i formatiu de professionals de les AEMN avui encara s’està ordenant i estructurant. Diversos autors(5) ja van descriure la implantació dels ensenyaments esportius de règim especial com “poc homogènia i insuficient a la demanda”, per regir-se en “models diversos per a realitats diferents, per ser impartides en diferents models de centres d’ensenyament i per basar-se en models d’implantació autonòmica diferents”. Concretament, l’oferta formativa en AEMN “provoca certa confusió respecte de les competències per a les quals capacita l’aprenentatge d’aquests continguts i les seves possibilitats reals per desenvolupar una professió vinculada a les AEMN”(6). Inglés i Seguí(7) l’any 2012 ja van deixar evidència de la diversitat existent en la regulació de l’àmbit de les AEMN al conjunt de l’Estat espanyol i les seves comunitats autònomes.

Queda justificada, doncs, la necessitat d’una avaluació de la situació actual, així com de l’estructura i l’ordenació de les formacions tècniques en AEMN. A partir d’aquest context, s’ha fet una anàlisi de les normatives vigents en les formacions tècniques dels esports d’hivern i s’han analitzat les diferències en la regulació a l’Estat i a les diverses autonomies.

Resultats i conclusions

Fins l’any 2018 (és a dir, 18 anys després que es publiqués la normativa estatal), vuit comunitats autònomes han desenvolupat normativa específica referent a les titulacions de TE i set ho han fet per les titulacions de TES en l’especialitat dels esports d’hivern. En general, s’observa heterogeneïtat en la regulació entre les diverses comunitats autònomes i també en comparació amb la normativa estatal pel que fa a aspectes tan rellevants com ara les capacitats professionals, l’exercici de l’activitat professional, les assignatures cursades, la distribució horària, la càrrega lectiva total i la proporció d’hores teòriques i pràctiques. En conseqüència, s’evidencia una necessitat d’homogeneïtzació de la regulació entre comunitats autònomes en les titulacions de TE i TES en esports d’hivern.

Aquesta seria la fórmula per assegurar una línia convergent amb l’objectiu que els tècnics estiguin igualment capacitats per a l’exercici professional a tot el territori estatal.

* * *


Eduard Inglés (col. 13224), subdirector d’Estudis de l’INEFC Barcelona, professor d’Activitats al Medi Natural, coordinador de la Comissió d’Experts d’Activitat Física i Turisme al Medi Natural del COPLEFC.


Joana Sans (col. 57854), investigadora del GISEAFE

Referències

(1). Avellanas, 1995; Nerín i Morandeira, 2005; Vela, 2009; Mediavilla i Villota, 2012; Sánchez, 2016

(2). Powel, 2007; Wild, 2008

(3). Camps, Carretero i Perich, 1995, 44

(4). Rebollo i Sánchez, 2000, 141

(5). Madrera et al., 2014

(6). Sáez i Gimenez, 2005

(7). Inglés i Seguí, 2012

Comparteix:

Related Post

NOVEMBRE 30, 2020

Conèixer la realitat dels...

Després de l’article publicat en aquest mateix Docusport.cat, en què es comentava la...

NOVEMBRE 19, 2020

Gaudir amb seguretat del medi...

Les activitats al medi natural, ja siguin d’oci actiu i/o esport, viuen des de ja fa...

DESEMBRE 17, 2019

Cristina Borràs, en marxa...

COL·LEGIADA 61344 Nascuda a Mont-roig del Camp (Baix Camp), està sempre en marxa, i en...

NOVEMBRE 5, 2019

Marxa nòrdica

Marxa nòrdica. Manual pràctic Autora: Cristina Borràs (col. 61344) Pàgines: 96 Lloc i...

ABRIL 4, 2019

Tesi sobre medi natural i...

Anàlisi de l’oferta i la demanda en el turisme de les pràctiques d’activitats...

JULIOL 31, 2018

AIRA: 130 hectàrees per a...

L’esport a l’aire lliure cada vegada és més habitual. Trobar espais on poder fer...