El bullying o assetjament és un fenomen d’abast mundial, considerat actualment una problemàtica social important a causa de les múltiples conseqüències arrelades al fenomen per a tots els implicats.
Són diversos els estudis que s’acosten a la presència del bullying en el context escolar i l’analitzen, però recentment se n’ha demostrat l’existència en altres contextos socials que van més enllà de l’escola, com és el cas de l’entorn l’esportiu.
L’origen
Tots i totes sabem que la pràctica de l’esport, dirigida des d’una perspectiva pedagògica, ofereix un escenari idoni per al desenvolupament físic, psicològic i d’interacció social entre els qui hi participen, però alhora també pot ser un espai de discriminació i de violència entre iguals, fet que no podem passar per alt. Com a investigadora, doncs, considero que és de vital importància tractar de la problemàtica en aquest context i posar damunt la taula una realitat que fins ara estava sent força silenciada com és el bullying a l’esport; cl fer passes per saber-ne més, imprescindibles per posar remei a totes les conseqüències vinculades al fenomen per a tots els implicats.
Participar en l’estudi és ajudar a combatre el ‘bullying’
De què parlem?
El bullying o assetjament, és aquell que es produeix entre membres iguals, és a dir, d’un mateix grup, és un comportament de caràcter agressiu per part d’una o més persones, amb intencionalitat de fer mal a una altra, que es produeix de manera repetida en el temps i que suposa una relació interpersonal de desequilibri de poder o força entre els implicats, en el qual la víctima es troba en una situació d’indefensió.
No és bullying quan dues o més persones s’enfaden o discuteixen esporàdicament, o quan, per exemple, jugant es dona algun cop (puntada de peu, empenta, etc.) sense voler fer mal. Per precisar més el significat d’aquest comportament, cal assenyalar que tampoc no es pot considerar bullying una actitud de caràcter agressiu, amb intencionalitat de fer mal i de manera repetida, d’un entrenador/a cap a un jugador/a, ja que la diferència jeràrquica (els dos implicats no són d’un nivell igual al grup) suposa un assetjament al marge del bullying, que només en té tots els trets –al món escolar– entre alumnes del mateix grup, o –al món esportiu– entre jugadors o membres del mateix equip. Cal aquesta pertinença al mateix nucli, grup, equip…
Si coneixes algun cas, ajuda’l, ajuda’ns
I a l’esport, dissortadament, també
És per aquest motiu que, des de l’INEFC de Barcelona s’està portant a terme una investigació sobre el bullying a l’esport, una problemàtica poc estudiada en aquest àmbit, però molt necessària d’abordar, que preocupa el conjunt de la comunitat esportiva (família, esportistes, entrenadors, etc.). La recerca forma part de la meva tesi doctoral, dirigida i tutelada pel Dr. Carles Ventura (col. 10741). És per aquest motiu que una de les fases de la investigació és fer entrevistes amb víctimes de bullying a l’entorn esportiu que puguin aportar noves dades i evidència per posar remei a aquesta xacra. .
Per a una de les parts de l’estudi s’estan cercant esportistes que hagin viscut bullying a l’esport i que puguin aportar la seva experiència. Per tant, si consideres que has estat víctima de bullying a l’esport i/o coneixes algú que n’hagi viscut, t’agrairíem que col·laboressis amb la nostra investigació.
Què hi puc aportar?
Si consideres que tens coneixement d’algun cas o directament n’has tingut l’experiència, la col·laboració es concreta en una breu entrevista sobre la qüestió i, naturalment, sempre tindrà un tractament d’absoluta confidencialitat.
Per a això, el primer pas és emplenar el formulari: enllaç o bé enviar un missatge electrònic al correu xrios@gencat.cat
Xènia Ríos (col. 62951)
Graduada en Ciències de l’Activitat Física i l’Esport i Màster Universitari en Formació del Professorat per l’INEFC centre de Barcelona, doctoranda igualment a l’INEFC i membre del Grup d’Investigació Social i Educativa de l’Activitat Física i l’Esport (GISEAFE).