Orgullosa, futbol per a la igualtat – Docusport

Share this post

Des de fa tres anys l’INEFC Barcelona col·labora amb la Federació Catalana de Futbol i ara posa a disposició del món educatiu el Futbol per a la igualtat. Programa de 20 activitats pràctiques per a Secundària: des de l’Educació Física i l’Acció Tutorial.

Aquest document, tot un llibre de 160 pàgines, realitzat per diferents membres del Grup d’Investigació Social i Educativa de l’Activitat Física i l’Esport (GISEAFE), ara ja està disponible en línia en format PDF (enllaç). Els seus continguts són el resultat de tres anys, en què a part d’elaborar el material, ja s’ha aplicat inicialment mitjançant una prova pilot en set centres fins a millorar-ne els continguts. Ara, doncs, s’inicia l’etapa de fer-ne la màxima difusió, juntament amb la Federació Catalana de Futbol, la Secretaria General de l’Esport i l’Activitat Física, a més del COPLEFC i altres entitats que s’hi vulguin implicar. La finalitat és que els centres educatius de Secundària puguin fer-ne ús i implantar aquest programa de futbol per a la igualtat, #Orgullosa.

Aquest recurs és una proposta educativa que pretén fomentar la igualtat entre nois i noies a través de l’esport, tot contribuint a la construcció d’un model educatiu basat en la cooperació, el respecte i la capacitat crítica, amb el futbol i el futbol sala femení com a eix conductor i centre d’interès. 

 

Es pretén fomentar la igualtat entre nois i noies a través de l’esport

Des de l’Educació Física, o des d’un enfocament transversal, es pretén convertir el futbol en un espai de diàleg, reflexió  i empoderament als centres educatius. Volem que el futbol sigui part de la solució, i per això cal treballar-lo de manera cooperativa, reflexiva i crítica, amb la finalitat que es produeixin situacions de canvi, no d’exclusió i discriminació.

En aquest marc, els objectius del programa són:

  1. Promoure la capacitat crítica sobre els estereotips de gènere i la discriminació en l’activitat física i l’esport.
  2. Fomentar la cooperació i el respecte entre nois i noies en la pràctica del futbol i el futbol sala.
  3. Millorar les habilitats bàsiques, tècniques, tàctiques i estratègiques vinculades a la pràctica del futbol i del futbol sala dels nois i les noies.
  4. Afavorir les relacions entre els centres educatius, les famílies i els clubs esportius de l’entorn.
Les bases

El programa s’estructura en tres blocs que permeten desenvolupar diferents competències i continguts clau del currículum d’Educació Física a l’etapa d’educació secundària, tal com es detalla al document:

  • Bloc 1, la reflexió crítica: es plantegen 5 activitats que tenen a veure amb l’anàlisi crítica de la incidència dels models i relacions tradicionals de gènere en l’esport.
  • Bloc 2, la vessant lúdica: es plantegen 10 activitats motrius que tenen relació amb la pràctica del futbol i el futbol sala d’una manera lúdica i cooperativa.
  • Bloc 3, el nostre entorn: es presenten 5 activitats que impliquen el coneixement del futbol i futbol sala femení que es troba a l’abast dels nois i noies, al seu entorn proper.

Per a cada un dels blocs, s’han establert uns objectius específics, es proposen unes activitats (objectius d’aprenentatge, competències i continguts claus que cal treballar, material de suport, fitxa per al professorat i fitxa per a l’alumnat), i es faciliten unes pautes per a l’avaluació.

El professorat pot fer un ús flexible del conjunt d’activitats que es proposen, de manera que les pot realitzar en l’ordre que consideri més adequat, i es poden fer totes les activitats de cada bloc o bé seleccionar les més adients a cada context, grup i temps disponible. Així doncs, cada un dels blocs i les seves activitats corresponents es poden dur a terme d’acord amb les necessitats i els interessos de professorat i alumnat i en el moment o espai que es consideri oportú. 

El professorat pot fer un ús flexible del conjunt d’activitats

Totes les activitats d’aprenentatge es desenvolupen sota el paraigua de les anomenades metodologies actives. Entre les quals podem trobar els debats dirigits, l’aprenentatge invertit, la discussió de casos o la conversa en petits grups, així com l’aprenentatge cooperatiu.

Per assolir l’èxit de la proposta, una premissa imprescindible és generar un ambient de debat, reflexió i respecte en tot el grup en què es duguin a terme les activitats. Serà important crear un clima en el qual es respectin els torns de paraula, ens assegurem que tothom hi intervingui i pugui manifestar la seva opinió, i s’hi produeixi una escolta activa.

El futbol és un esport que, en ple segle XXI, encara està fortament marcat pels estereotips de gènere i en el qual sovint es produeixen situacions de discriminació i exclusió. Davant d’aquesta situació, la proposta #Orgullosa pretén donar eines al professorat d’Educació Física i d’altres àrees educatives per incorporar el futbol i el futbol sala de manera transformadora i coeducativa als centres. En comptes d’evitar el conflicte i excloure aquest esport del context educatiu, es pretén abordar-lo de manera crítica amb el desig que noies i nois puguin reflexionar sobre la dimensió social d’aquest esport i que tinguin l’oportunitat de practicar-lo en un context de respecte i cooperació amb una mirada especial i decidida envers la perspectiva de gènere.

Opinions autoritzades

Susanna Soler, coordinadora de la proposta Futbol per a la igualtat. S. Soler en un moment de la presentació. INEFC, Generalitat i FCF, impulsors del projecte. Totes les institucions col·laboradores aplaudint el projecte.

En la presentació del Futbol per a la igualtat. Programa de 20 activitats pràctiques per a Secundària: des de l’Educació Física i l’Acció Tutorial, el 17 de novembre passat a la seu de la Federació Catalana de Futbol, una de les ambaixadores del projecte, l’exseleccionadora i actual entrenadora de la Reial Societat a la Lliga Iberdrola, Natàlia Arroyo, va explicar que “el futbol femení ha crescut moltíssim els últims anys”,  a més de valorar la situació d’aquesta manera: “ara tenim un futbol femení de més quantitat i qualitat, més consolidat, en una societat molt més oberta quant a la integració de la dona a tot arreu”. Va agrair al projecte #Orgullosa, la capacitat d’oferir presència, visibilitat, als instituts, als mitjans de comunicació, a les xarxes socials…”.

La coordinadora del projecte, la Dra. Susanna Soler (col. 10815), va comentar que “des del moment que la Federació Catalana de Futbol i la Secretaria General de l’Esport i l’Activitat Física ens van proposar participar en aquest projecte, vam pensar que era idoni per millorar la societat i afavorir la igualtat. Volem crear un espai on nens i nenes trenquin els estereotips de la societat”. Així mateix, va instar a actuar, perquè el que cal “a partir de la reflexió, és passar a la pràctica, a la pista, amb els professors d’Educació Física, amb l’aprenentatge cooperatiu de base, de manera que nois i noies poden tenir un rol de lideratge, sigui quina sigui l’experiència de cada un. Finalment, ens faltava connectar amb les famílies, donar a conèixer el futbol i futbol sala de proximitat, però també d’elit i, per això, s’han implicat jugadores professionals, per donar a conèixer el projecte”. I va dedicar unes paraules al professorat, perquè “vegi les possibilitats que té el futbol com a eina transformadora per no seguir perpetuant els models arcaics que hi ha avui”.

Al mateix acte, Clàudia Pons, l’ex-seleccionadora catalana i actual responsable de la selecció espanyola absoluta femenina de futbol sala, va dir que “l’evolució del futbol i futbol sala femení és molt positiva, necessitàvem un impuls com aquest perquè nois i noies veiessin que aquest esport el poden compartir amb els seus companys d’institut. Crec que la imatge del futbol i futbol sala s’ha canviat, les noies ara veuen que hi ha més referents quant a jugadores, però també d’entrenadores i àrbitres. I això és molt positiu per seguir creixent”.

En l’acte també va ser present el màxim representant de l’INEFC, Eduard Inglés, que va valorar “molt i molt positivament l’experiència, ja que a nosaltres ens serveix per mostrar la materialització dels nostres objectius que són: la formació, la recerca i transferir a la societat els coneixements obtinguts”.

Des de la Federació Catalana de Futbol, el seu president, Joan Soteras, va refermar la continuïtat de la campanya, gràcies a la qual, va recordar, per exemple, que “la majoria de les ambaixadores d’#Orgullosa han arribat a l’elit del futbol i això és positiu per a les noies que comencen a jugar”. I va aportar dades: les llicències a Catalunya s’han doblat, tot situant-se com la primera comunitat territorial a Espanya i que  “és un orgull per a nosaltres promoure aquestes campanyes”.

La secretària general d’Educació, Núria Cuenca, va confirmar que “hem de garantir i intentar donar una educació transversal perquè les noies es puguin plantejar totes les opcions possibles, igual que fan els nois. Aquest projecte està molt ben plantejat metodològicament perquè treballa tots els aspectes necessaris per crear la confiança a les noies per atrevir-se a jugar a futbol o futbol sala”.

Idea complementada per Gerard Figueras, secretari general de l’Esport i l’Activitat Física, en recordar que “l’esport és una de les eines més potents per canviar coses. Aquest projecte és imprescindible per millorar el futbol, per fer que la presència de les noies estigui més normalitzada, però també perquè el conjunt de federacions que hi ha a Catalunya se sumin al projecte”.

L’esport és una de les eines més potents de canvi

Reptes futurs

Agraint les bondats del projecte, Meritxell Budó, consellera de la Presidència i portaveu del Govern, va posar l’accent en la lluita de l’FCF “per voler aconseguir la igualtat entre homes i dones, ja que encara no és una realitat en la nostra societat. És molt important seguir treballant plegats. Des del Govern donem el màxim suport a la campanya #Orgullosa”. I no es va oblidar dels altaveus del projecte: “També és molt important el paper que juguen els mitjans de comunicació; ara ja veiem un canvi amb totes les retransmissions que es fan. A més a més, hem de seguir treballant perquè hi hagi entrenadores, directives, àrbitres; per seguir amb la transformació, ho hem de començar a normalitzar i fer-ho visible. De la mateixa manera que reivindicar els drets de les persones que practiquen l’esport de manera professional”.

LA FITXA

Soler, Susanna (coord.); Hinojosa-Alcalde, Ingrid; Lecumberri Gómez, Cati; Sánchez-Hernández, Núria; Serra Payeras, Pedrona; Vilanova Soler, Anna; i Solé Tomàs, Maria (2020). #Orgullosa. Futbol per a la igualtat. Programa de 20 activitats pràctiques per a Secundària: des de l’Educació Física i l’Acció Tutorial. Barcelona: Federació Catalana de Futbol – Institut Nacional d’Educació Física de Catalunya (INEFC).

Baixa’t el document

Comparteix:

Related Post

GENER 3, 2024

Expressió corporal per a la...

No és cap secret que en els contextos educatius, com en tots els àmbits de la societat,...

JULIOL 27, 2023

Els projectes...

En aquest article, el Dr. Eric Roig Hierro (associat 042272) i el Dr. Albert Batalla...

ABRIL 5, 2023

Ana Pujol, una vida amb el

Ana Pujol va rebre, el passat mes de febrer, el Premi a Millor Dirigent d’Associació...

MARç 6, 2023

“Córrer, per a mi, és...

Mitja vida dedicada a l’atletisme, i molta energia per seguir aportant i...

ABRIL 8, 2022

Créixer i respectar, Move IN

A Move IN treballem i acompanyem en el desenvolupament personal i fomentem i potenciem...

DESEMBRE 14, 2020

El Baròmetre de...

El COPLEFC, mitjançant l’equip de treball #EFteam, amb membres experts de la Comissió...