Créixer i respectar, Move IN – Docusport

Share this post

A Move IN treballem i acompanyem en el desenvolupament personal i fomentem i potenciem els vincles que creen sentiment de pertinença. I el COPLEFC hi col·labora.

Qui som?

Move IN Involved Sport és un projecte socioeducatiu creat per la cooperativa social sense ànim de lucre EDUVIC S.C.C.L de l’Hospitalet de Llobregat.

La cooperativa porta més de 28 anys treballant en l’acompanyament de les persones, amb especial incidència en la infància, l’adolescència, la joventut i les famílies i, des de fa una dècada aproximadament promou i crea iniciatives i projectes que treballen la inclusió social a través de l’esport.

Move IN Involved Sport és un projecte socioeducatiu creat per la cooperativa social sense ànim de lucre EDUVIC

El mètode de treball Move IN

A Move IN treballem i acompanyem en el desenvolupament personal i fomentem i potenciem els vincles que creen sentiment de pertinença. Tot això, ho treballem de manera holística a través de sis habilitats bàsiques –gestió d’emocions, autoconeixement, empatia i confiança, treball en equip, pensament crític i resolució de conflictes– simultàniament amb els valors essencials d’igualtat de gènere i diversitat cultural.

La metodologia inclou diferents activitats de totes les tipologies possibles, amb una durada aproximada de 12-15 minuts, i es poden incloure en qualsevol moment d’una sessió d’entrenament, com en una sessió d’Educació Física o de tutoria o bé durant el transcurs de la dinàmica diària d’un centre obert.

El nostre objectiu és que l’alumnat gaudeixi de l’activitat i s’ho passi bé, conjuntament amb el treball de les habilitats bàsiques i els valors essencials (desenvolupament personal i cohesió de grup) a través de la reflexió final.

En aquestes reflexions aprofitem les temàtiques i plantejaments sorgits durant el transcurs de l’activitat o el contingut de l’habilitat/valor en què estem treballant per proposar un espai d’intercanvi i interacció que permeti expressar, des d’una actitud respectuosa i proactiva, totes aquelles actituds o experiències que poden afavorir positivament el creixement personal i el respecte entre companys/es. D’aquesta manera podrem incidir directament a estrènyer els llaços comunitaris i podrem potenciar el sentiment de pertinença des de la diversitat i la igualtat.

Es pot treballar la inclusió social a través de l’esport

La nostra metodologia incorpora tres característiques que permeten que tingui una gran capacitat d’adaptació a diferents necessitats de les entitats i grups participants.

[metagallery id=2452]

De l’aula al pati

En primer lloc, formem els professionals en la detecció preventiva de conductes de risc i possibles radicalitzacions a través de l’eina del Baròmetre del comportament.

Aquesta eina (una adaptació del model de l’Ajuntament del Quebec i del Pla d’Emergències de la ciutat de l’Hospitalet de Llobregat) ens mostra una llista de diferents comportaments i conductes de les persones, classificades segons el seu grau complexitat, que ens permeten fer una detecció preventiva d’allò estrany i inusual que està passant en l’àmbit del comportament pel que fa al nostre alumnat. D’aquesta manera es pot dur a terme un seguiment i, en cas necessari, derivar el cas segons els protocols establerts (siguin mèdics o de control i seguretat). Així es pot fer una valoració més precisa.

Entenem la complexitat i els possibles efectes d’un mal diagnòstic, és per això que sempre tenim en compte que treballem amb persones joves i adolescents. En aquestes edats hi ha qui en l’àmbit maduratiu, de reconeixement i acceptació personal, encara no està del tot definit/definida. Per aquest motiu fem una valoració tècnica per diferents professionals que estan en contacte amb el o la jove. L’objectiu és valorar si la sensació de la persona referent és compartida per altres companys de professió. I així podem obtenir un  diagnòstic millor de cara a decidir els passos següents que cal seguir.

La segona característica és l’adaptació de les activitats a la majoria de modalitats esportives.

Finalment, la tercera característica és l’adaptació dels continguts i de la metodologia a cada cas específic. Variant la planificació segons les necessitats de cada grup participant.

Per tant, ens podem trobar que en un mateix curs es treballin habilitats diferents, dependrà del que la persona referent hagi considerat més adequat per al grup concret.

El COPLEFC, entre els col·laboradors de Move IN

A Move IN hem creat diferents iniciatives per promoure el coneixement i la descoberta del nostre programa arreu de l’Estat espanyol i estem immersos en la creació de diferents esdeveniments en l’àmbit europeu.

Actualment ens trobem en la segona edició del projecte, promogut i cofinançat pel Generale Directorate from Youth, Education, Sports and Culture de la Comissió Europea, a través de la convocatòria monitoring and coaching trough sports of youngsters at risk of radicalisation. En aquesta segona edició gaudim del suport de diferents partners que ens acompanyen en diferents aspectes de la logística i implementació del projecte. Gaudim del suport i acompanyament de les AJFS i AJFSF (Asociación de Jugadores de Fútbol Sala i Asociación de Jugadoras de Fútbol Sala Femenino); així com de la cooperativa Playmore de Milà. A més, també estem implementant des del juny del 2020 en diferents equips del club de Futbol Dragones de Lavapiés de Madrid.

Igualment, hem signat un conveni de col·laboració amb el COPLEFC i, a part de crear contingut divers en l’àmbit digital (articles, vídeos promocionals, conferències i col·loquis amb diferents persones expertes i partners del projecte) també fem  presentacions i formacions de caràcter general per apropar la nostra manera de treballar la integració social a diferents col·lectius.

Un exemple de posada en pràctica

Una d’aquestes accions és la presentació del projecte a diferents entitats i instituts interessats. En aquest moment hem dut a terme unes jornades de presentació i coneixement de la metodologia Move IN Involved Sport a l’Institut de l’Esport de Barcelona, concretament a l’alumnat de cicle de Grau Superior en Ensenyaments i Animació Esportiva, perquè coneguin de primera mà com podem emprar l’esport per treballar valors essencials i habilitats personals.

[metagallery id=2442]

 

En la jornada, duta a terme amb els tres grups (80 alumnes aproximadament), vam  fer una aproximació conceptual al projecte per donar a conèixer la cooperativa i el motiu d’utilitzar l’esport com a eina inclusiva. També es va fer una petita explicació de la raó que ens va fer decidir a treballar els indicadors de desenvolupament personal i el sentiment de pertinença i com, a través de la diversió, som capaços d’acompanyar les i les participants per tal d’enfortir els llaços comunitaris, tot fomentant la importància que el treball tingui un enfocament més transversal a l’hora de potenciar el respecte i la tolerància en la diversitat.

Tot són passes per fer créixer Move IN Involved Sport i la promoció de la igualtat en la diversitat.

Per a més informació Move IN i per contactar amb nosaltres: EDUVIC.

Jordi Serra Dalmau (col. 58495), és graduat en CAFiE per Blanquerna-URL

Comparteix:

Related Post

GENER 3, 2024

Expressió corporal per a la...

No és cap secret que en els contextos educatius, com en tots els àmbits de la societat,...

JULIOL 27, 2023

Els projectes...

En aquest article, el Dr. Eric Roig Hierro (associat 042272) i el Dr. Albert Batalla...

GENER 18, 2021

Orgullosa, futbol per a la...

Des de fa tres anys l’INEFC Barcelona col·labora amb la Federació Catalana de Futbol...

DESEMBRE 14, 2020

El Baròmetre de...

El COPLEFC, mitjançant l’equip de treball #EFteam, amb membres experts de la Comissió...

OCTUBRE 28, 2020

Opportunity

Promoció de la inclusió social i la igualtat entre els gèneres en els contextos...

OCTUBRE 27, 2020

Coop d’EFecte

El grup de formadors Coop d’EFecte es va crear l’any 2014, sota...